Act and Grow by Maria Gerlofson erbjuder utbildning, coachning och workshops för ett mer hållbart arbetsliv, där människor mår bra och får utvecklas.

Vi kopplar ihop forskning om hållbart ledarskap och effektiva team, med vetenskapen om vad som förebygger stress och hur vi blir produktiva, engagerade och kreativa.

Senaste nytt

Blir du alltid sjuk första veckan på semestern?

Blir du alltid sjuk första veckan på semestern?

Många jag känner blir förkylda så fort semestern börjar. Varje år är det samma sak. De har stressat för att hinna vara lediga, men så fort de ska koppla av blir de sjuka. Otur, tänker du? Nej, det är vår hjärna som styr. Ditt immunförsvar har varit på topp när du ska hinna allt på jobbet, plus avslutningar, vårfester och annat. När du sedan blir ledig kopplar immunförsvaret av, samtidigt som du gör det. Hjärnan märker att du inte behöver vara redo för kamp och stänger ner stressresponserna. Och vips kommer infektionerna.

Vill du starta semestern med energi istället? Testa dessa tips! De är egentligen självklara, men ofta glömmer vi ju det enkla.
* Titta över din planering på jobbet och stryk det som inte är nödvändigt, eller flytta om möjligt saker till efter ledigheten när du har ny energi och kraft. Gör samma sak med dina privata åtaganden.
* Ta korta pauser på jobbet, var närvarande och kom ihåg att andas. Gå ut en kort stund på lunchen och njut av sol och växtligheten.
* Svara på mail direkt när du läst det, även om du bara skriver ”Vi får höras efter ledigheten”. Inkorgar med mängder av obesvarade mail skapar stress.
* Sänk kraven på vilken typ av mat och annat du ska ha med på kalas, eller om du ska ha en fest eller middag.
* Lägg in några lediga lugna dagar hemma innan du åker iväg eller sätter igång med olika aktiviteter på semestern.
* Fyll semestern med mer återhämtning än stressfyllt umgänge, tidspressat flackande och mängder av krav och måsten.
* Njut av sommaren och allt den för med sig! Använd dina sinnen när du äter, promenerar, solar, leker, skapar, är på sjön eller vad du än gör. När vi är närvarande kopplar vi av mer. Ju mer vi njuter, desto större positivt avtryck får det i hjärnan! När du är uppmärksam på de goda stunderna, minns du dem lättare.

njutavlivet



Vill du veta mer